Vi venter stadig på at blive fløjet ud – Grønland 1970

Vekslende skydække med sjældne solstrejf og ret køligt vinden østlig som i går.

Helikopteren fløj først hold ud ved frokosttid, indtil da blev tiden anvendt til at skifte gummipontonnerne ud med nogle ikke særligt solidt udseende hjul. Det skulle efter sigende spare 100 kg i vægt og farten skulle kunne øges med 30 km.

Efter frokost slap vi af med det norsk-østrigske lægepar, der boede med os i Olympos”. Vi var også snart ved at blive lidt trætte af deres evige renden ud og ind uden at lukke døren (så varmen drev ud) + deres natlige selskaber.

Det første hold af os skal starte til Milne Land i morgen tidlig – siges der.

OY-HAK, Grønlandsflys "Nuka" (lillebror), en Sud Aviation SE-3160 Alouette III Helikopter - Mestersvig, Grønland 1970
OY-HAK, Grønlandsflys “Nuka” (lillebror), en Sud Aviation SE-3160 Alouette III Helikopter – Mestersvig, Grønland 1970

Vi var alle oppe på radiostationen for at aftale sendetider med dem. Vi fik 7:30 og 19:30 (Nord-Mine har 8 og 20) Diskuterede også områder med Finn Surlyk. Vi kommer nok til at bytte om på det planlagte program. Idet Surlyk ønsker at komme ned og se på Kridtet i det sydlige Jameson Land.

Kort fra vores ekspeditioner til Jameson Land, Grønland
Kort fra vores ekspeditioner til Jameson Land, Grønland

Tilbragte ellers dagen indendørs. Richard Bromley med at tegne kalker af resten af luftbillederne og jeg med at skrive nogle stratigrafiske notater ned. Derefter skrev vi breve til vore forældre.

Rygtet siger at stedets handymand som ikke har noget imod overarbejde og som sidder her på 7. år tjener 100.000 skattefrit om året og har købt sig en ejendom med 40 tønder land nær Løkken hvor han vil trække sig tilbage til når han bliver pensioneret.


Mestersvig barakkerne
Avatar photo
Author: Ulla Asgaard
Globetrotter, Geolog, Mor, Underviser, og formidler gennem +80 år

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *