Vi klatrer op i 700 meters højde og ser ud over Grønland – 1970

Op klokken 7 så vi havde radioopkaldet i køkkenteltet, det hele gik imidlertid i fisk.

Finn Surlyk gik igennem til Mestersvig, så gik det i fisk – senere var heller ikke nogle Nordmine hold i stand til at svare på Mestersvig. Richard Bromley kaldte Surlyk klokken 8:15, intet svar. Han blev efterfølgende kaldt af Mestersvig, som havde hørt Richard, men heller intet svar.

Vandrer op ad Gåseelvsdal, siderne var temmelig våde og der ligger stadig snefaner og smelter mange steder, så en del driver med vand ned ad skråningerne. Fik snart våde fødder, men det var der ikke noget at stille op med.

Kort fra vores ekspeditioner til Jameson Land, Grønland

Langs skråningen op til højden fra i går og rundt om hjørnet på vestsiden af dette bjerg, hvor der havde vist sig en blotning på luftbilledet. Den viste sig også at være der i virkeligheden i form af Pectinid-laget. Vi kunne ikke følge sidedalen op til det plateau vi stræbte efter, for den var fuld af sne. Så vi klatrede op af skråningen over sidedalen. Den var stejl, men ikke umulig, så til sidst kunne Richard og jeg endelig stå på 400 meter plateuet og se ud over landet. Efter at have fundet ud af stratigrafien her, gik vi over endnu et plateau, og så den sidste strenge klatretur op på 700 meter plateuet med Koch Fjeld sandsten på (Plateuet er på kortet angivet til at være 600 meter). Her var god udsigt over resten af Gåseelv og dens talløse blinkende tilløb fra diverse snefaner + alle de mange moskusokseflokke.

Vi kunne også se Kock Fjeld, Olympen og Skansen + helt op i klitdalen og over Liverpool-land.

Det var rart endelig at komme til tops. Så også plateauet vi på luftbillederne havde døbt Thors-hammer, og det lignede ganske godt. Det er 400 meter østersbanken, der danner den – ligesom mange af de andre plateuer.

Starter tilbage mod lejren ved 19 tiden. Nåede hjem via opsamling af moskusoksekranie ved 22:45 tiden samtidigt med at solen gik om Bjerg 1.

The, suppe og whiskeycacao. Meget trætte i seng kl 23.

Moskusokser:
Flokken med 8 store og 3 kalve fra i går var umiddelbart vest for lejren.
En flok med 11 store og 2 kalve.
I dalen 2 gamle dyr på afstand, og længere inde en flok på 10 voksne og 2 kalve, og en anden på 4.
Senere, inde i sidedalene op på plateuerne 1 tyr, 3 gamle dyr og en flok på 3.